Wednesday 13 February 2013



Pembaharuan passport Pembantu Rumah Indonesia
Document yang diperlukan antaranya

1. Kad Pengenalan /  IC majikan ( 2 copy )
2. Insurance for maid ( 2 copy )


  • Can be purchased at Post Office RM60 for 1 year or RM85 for 2 years
  • Or available at Indonesia Embassy ( outside embassy ) RM90 for 2 years


3. Original passport 
4. Photocopy of maid’s passport  ( 1 copy )


  • 1st page ( main information )
  • 2nd page ( valid working permit )
  • Last page ( catatan resmi/official notes )


I was at Indonesia Embassy on 13 Feb 2013 ( 11 / 12 Feb 2013 adalah Chinese New Year ),so I assume that most of the employer will be out of KL but I was wrong. Crowd agak luar biasa atau mungkin ini kali pertama saya berada disana. Saya berapa di Kedutaan tepat jam 7am. Saya guide maid saya untuk beratur dilaluan pekerja perempuan. Semua document saya serahkan pada maid saya kerana tanpa passport dll nombor tidak akan diberikan. Kalau boleh bawa sekali file Clip File kerana didalam Kedutaan tidak disediakan meja untuk menulis. Confirm tulisan macam budak pre school. Itu terjadi pada maid saya. Saya terlupa nak serahkan pada maid, dia dah masuk baru perasan.




Boleh didapati dimana2 kedai berhampiran 



Dalam jam 830am maid saya hubungi saya, “ bagaimana mau isi ini form bik enggak tau semuanya tulisan orang putih”. Statement dah bagi aku panic so I tell her just focus to blue form the rest ( employment contract ) just wait for me.  Contract kerja ada dalam 4 keping each so ada 3 set. No wonder dia panic.

Form Biru, antara maklumat yg perlu disi adalah
1. Nama majikan
2. Alamat majikan
3. IC majikan
4. Nama pekerja
5. Alamat pekerja
6. Tarikh pengeluaran passport
7. Tarikh tamat tempoh passport
8. Selebihnya saya tak ingat tapi semua basic sahaja.



Main entrance for female




Male entrance ( security is holding stun gun aka electroshock weapon..kagumnya )

Memang saya telah print semua maklumat ( thanks to google ) dan print dan beri pada maid saya sebelum kami ke sana. Dalam prose cuba untuk mencari jalan masuk, maid saya hubungi saya semua katanya suruh masuk cepat. Saya bertambah panic la red alert!!.  Saya bersama beberapa majikan lain berada dibetul2 pintu pekerja wanita ( hampir semua pekerja wanita sudah masuk ) Cuma tinggal lagi 10 orang maid jer. Kami buntu disitu tambahan hujan renyai2 lagi. Saya keluar dari group dan saya nampak sebelah kanan ramai orang keluar masuk. Baru saya perasan itu exit untuk siap yang dah siap passport. Bengong! macamana boleh tak terfikir sebelum ni. So I managed to go in without any issue from security. 1st thing I saw was a big area where ppl waiting for their passport to be collected. So I decided to go deep inside to find my maid. Oh yes .. phone reception not very good inside the embassy so phone call cannot get thru.  Just imagine I have to walk slowly to locate my maid. There about 200-300 ppl inside there. After 5 minute bingo! Maid aku macam nak menjerit kesukaan bila tengok aku hahaha. Mungkin dia panic aku tak masuk2 dari jam 7am. Aku berjaya masuk jam 945am.

My maid pass me all the document. Tulisan maid aku dah macam cacing yang horny ( tulis dalam keadaan berdiri ) The number is 2047. Number yang currently they serve is 2007. Enough time to fill up all the contract form ( 3 copy yea ).



Main Hall for document handover and payment

Contract Of Employment ( maklumat yang perlu diisi )
1. Date of contract
2. Name of employer
3. IC number
4. Name of worker
5. Passport number
6. Domestic worker hometown
7. Employer address
8. Salary ( minimum RM700 )
9. Employer signature and mobile number
10. Name of worker and signature

Ok number 2047 telah dipanggil, proceed to counter 18. Kalau tak silap hanya 3 kaunter sahaja iaitu 16,17 dan 18 untuk urusan pembantu rumah.  Borang diserahkan dan pembayaran RM18 dibuat ( 5 tahun dan 24 mukasurat ) dan RM78 untuk 5 tahun dan 48 mukasurat. Dari tempoh saya jumpa hingga saya masuk sehingga nombor dipanggil mengambil masa dalam 30 min ( not so bad ). Agak laju bahagian ni. Setelah pembayaran dibuat saya diarahkan ke kaunter 31 dan 32 yang berada diluar hall tersebut. Number yang sama diberikan iaitu 2047. Biliknya agak kecil, boleh memuatkan dalam 50 orang sahaja. Saya suruh maid saya duduk dan saya ambil angin diluar. Kantin? Penuh dengan asap rokok gudang garam. Gerai makan ada 4 dan meja semua penuh. Sesiapa ada asma diingatkan jangan sesekali naik ke kantin.



Counter 31 & 32 




Inside room 31 & 32

Saya telah berjumpa dengan beberapa majikan yang bermasalah. Antaranya

1. Ada boring biru tapi tiada kontrak kerja. Kontrak kerja boleh didapati dari kaunter 31 atau 32 tapi sana agak sibuk cuba dapatkan dikawasan pengambilan photo kalau tak silap.

2. Ada boring biru dan kontrak kerja tapi diarahkan terus ke kaunter 31 & 32 untuk dapatkan actknowledge ( cop ). Saya kata padanya tunggu number giliran sb kontrak kerja saya dan beliau adalah sama jadi tunggu giliran dalam hall, number beliau 2098. Mungkin ada salah paham antara beliau dan embassy officer.

3. Majikan yang download sendiri kontrak kerja dari internet dan buat stamping. Hanya kontrak yang disediakan di Kedutaan Indonesia sahaja sah digunakan. Selain dari pada itu tidak dibenarkan. Majikan tersebut terpaka mengambil kontrak di kaunter 31/32 dan isi semua sambil mengomel.
Proses untuk menunggu untuk ditemuduga mengambil masa agak lama. Saya berada dalam bilik menunggu pada jam 1015am dan dipanggil pada jam 1145am. Nombor kami dipanggil. Antara soalan yang ditanya oleh pengawai tersebut

1. Sudah berapa lama bekerja dengan iaitu saya
2. Minta nombor telephone ( dia nak takle maid aku la tu macam aku tak tau  )
3. Disuruhnya saya potong gaji maid yang asalnya RM650 dan isi dengan RM700. Oleh itu tuan puan gaji minimum maid adalah RM700 yea.

Kontrak kerja hanya valid for 1 year so the date will follow the working permit. Permit maid saya akan mati ada 26 May 2013 so pembaharuan kontrak perlu dibuat pada 26 May 2014 di Kedutaan Indonesia ( adoi kena datang lagi ) tapi officer tersebut cakap proses lebih cepat kerana maid tidak perlu mengambil gambar, datang ambil nombor dan tunggu di main hall untuk diserahkan boring. Kontrak kerja pegawai itu serahkan pada saya 1 copy, katanya siapkan sebelum datang takde la pening kepala nak isi time ramai orang. ( Bagus betui pegawai tersebut ). Kepada sesiapa inginkan kontrak kerja boleh hubugi saya. Tak perlu pening kepala kalau maid tak tau nak isi.

Kemudian selesai sahaja interview yang mengambil masa tak sampai 5 min saya bergerak ke kaunter collection. Kawasan open area tempat saya mula2 masuk tadi. Ramai orang!! Dan saya pasti confirm mengambil masa 2-3 jam tapi a bit surprise dalam masa tak sampai 15 minit nama maid saya dipanggil dan diserahkan passport baru. Huh? Then bagaimana dengan beratus orang yang menunggu sebelum saya? Maid saya bagitau ( masa dia gossip antara mereka kot ) katanya sekiranya majikan sentiasa ada dgn maid especially during interview maybe dapat special treatment kot, yea la takkan nak bagi majikan menunggu. Imej Kedutaaan akan tercalar sekiranya majikan Malaysia complaint betui tak? Mungkin ada betulnya kata maid saya. Oleh itu wahai semua majikan sentiada bersama maid anda dari awal sehingga akhir. Kita support mereka kerana dia menjaga anak2 kita, rumah kita semua. Tunjuk yang kita menghargai mereka.


Passport collection area

I met and  old couple around 60 yrs standing with me outside. They also waiting to get into the embassy. Kasihan katanya maid under nama isteri so isteri terpaksa ada sama. Pakcik tu kata dia takut isterinya tak tahan sebab berdiri terlampau lama. Semasa menunggu di kaunter 31/32 saya terserempak dengan pakcik. Saya bertanya ada sebarang masalah, katanya dia ada boring biru tapi tiada kontrak. Memandangkan saya free saya teman beliau ke kaunter 31/32 untuk mengambil kontrak.

Kalau boleh sesiapa yang mempunya maid yang mana nama majikan atas nama orang tua kita better kita sendiri uruskan bagi pihak orang tua kita. Surat kuasa menghantar wakil boleh dibuat bagi mengantikan orang2 yang tak larat. Tempat tu memang tak sesuai untuk orang2 lama ni.

So sekian sahaja. For any enquiries  u can email me or leave any comment below. Saya akan bantu selagi mampu.  Contract kerja saya mempunyai salinan. Leave a message atau email saya untuk dapatkan salinan.

Secara keseluruhannya

1. 7am beratur
2. 8:50am dapat nombor
3. 10:10am penyerahan documen dan bayaran
4. 11:45am interview
5. 12pm passport ready!!! yeaaaa



Cuba access dari Entrance/Exit setelah maid anda telah masuk ke dalam. Tunggu dan cari mereka di kawasan photo taking. Selamat berjuang!

Info terbaru. Salah seorang kawan saya menyatakan bahawa ada satu syarat baru yang perlu dibuat sebelum passport renewal diluluskan iaitu "Akaun Bank" perlu dibuka terlebih dahulu. Pastikan gaji dimasukkan ke sana. Ini diberitahu semasa urusan interview antara maid majikan dan pegawai kedutaan. Tarikh akhir July 2013. Terima kasih atas yang diberikan kawan-kawan.

Memandangkan saya selalu terlupa check status blog. Sila email direct ke azrul@mvsb.com.my untuk kontrak kerja. Sekiang

Note 1 Nov 2014 : Adalah dimalumkan access ke Indonesia Embassy tidak boleh dimasuki melalui pintu sebelah kanan yang sebelum ni saya gunakan. Tuan puan kena masuk ikut main entrance bersama pekerja Indonesia yang lain. 




















34 comments:

  1. Salam encik Azrul. Bagaimana pula dengan prosedur untuk yg telah lama bermastautin di Malaysia, memiliki taraf PR, ingin memperbaharui passport mereka? dan apakah dokumen yg diperlukan? Dia bukan maid tetapi ibu saya.

    Harap Encik dapat membantu, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamu`alaikum Wr. Wb.

      Hakikat kehidupan adalah bermanfaat bagi orang lain dan memiliki kepekaan sosial yang tinggi. Dengan mengucap Bismillahir rahmaannir rahiim, perkenalkanlah kami dari INTI TUNGGAL hadir bagi saudara/i, Kami merupakan lembaga non pemerintah yang bergerak dalam bidang jasa olah kebatinan, pemondokan pesantren dan pembinaan diri baik mental dan spiritual. Muncul keprihatinan kami dalam melihat situasi kehidupan sosial ekonomi didalam masyarakat kita pada masa sekarang ini, meningkatnya angka kemiskinan, pengangguran dan tingkat kriminal sebagai akibat dari kesengajaan kehidupan sosial ekonomi yang sangat memprihatinkan. Berangkat dari permasalahan dan situasi tersebut, kami hadir melalui program kami yaitu PROGRAM "HIBAH UANG GAIB" dengan maksud membantu saudara/i yang mengalami kesulitan ekonomi ataupun yang membutuhkan dana gaib halal.

      Dana tersebut merupakan program bakti sosial yang diselenggarakan oleh Majelis kami yang mana berbentuk memberikan dana berupa uang kontan bagi saudara/i yang membutuhkan.

      Dana Hibah Tanapa Batas ini diperoleh melalui media doa-doa dzikir khusus bersama anak-anak yatim/piatu dan muda/mudi pesantren kami sehingga jauh dari hal-hal klenik/mistik yang tentunya dilarang oleh Agama. Dalam program ini dengan sangat terpaksa kami mewajibkan bagi saudara/i untuk menyediakan Mahar seperti yang telah kami sebutkan dibawa, mohon maaf yang sebesar-besarnya dengan tidak bermaksud mengkomersilkan hal tersebut kami perlukan sebagai "biaya pengganti" guna pengadaan biaya transportasi antar-jemput anak-anak yatim, biaya jamuan konsumsi para undangan dzikir dan dana sedekah bagi pihak-pihak undangan tersebut. Bagi kami segenap pengurus Majelis sangat dipantangkan untuk mengambil bagian dari dana yang dimohonkan tersebut, hanya sumbangan dari saudara/i lah yang dapat kami terima sekiranya saudara/i telah berhasil dalam memanfaatkan dana hibah gaib tersebut.

      It tahi'uu mal laayas'alakum ayraw wahum -muhtasuun

      Ikutilah orang yang tidak meminta upah kepadamu sedangkan mereka adalah orang-orang yang mendapat petunjuk ALLAH.

      Akhir kata kami segenap pengurus MAJELIS INTI TUNGGAL mengucapkan "tetaplah berpengharapan, karena pada hakikatnya Allah swt tidak akan mengecewakan hamba-NYA yang meletakkan pengharapan kepada-NYA dan dibalik permasalahan pasti ada solusi dan hikmahnya.
      100% Pesugihan Uang Gaib, Halal, Tanpa Tumbal, Berkah, Bebas untuk semua agama, Proses 1 hari Dana langsung kami transfer Ke Rekening pribadi anda, Tanpa mengembalikan, Tidak mengurangi rejeki keturunan, dibekali juga pegangan khusus guna mempertahankan Kekayaan anda. Dana berasal dari permohonan Kepada yang maha kuasa Melalui Doa-Doa Dzikir Khusus.

      Tingkat 1 = Untuk Hasil 500 Juta, Mahar Ikhlas Rp.1.000.000
      Tingkat 2 = Untuk Hasil 1 Milyar, Mahar Ikhlas Rp.2.000.000
      Tingkat 3 = Untuk Hasil 2 Milyar, Mahar Ikhlas Rp.3.000.000

      PENGERTIAN PESUGIHAN UANG GAIB DARI MBAH MURTAK SALAH SATU DUKUN TERSAKTI DI INDONESIA | UNTUK KONSULTASI LANGSUNG DENGAN MBAH MURTAK WA : 0822-7144-8994
      Assalamu`alaikum Wr. Wb.

      Delete
  2. Maaf yea En Harris saya tak berapa pasti pulak. Mungkin sama macam passport Malaysia isi borang dan submit cuma untuk mendapatkan nombor tu agak leceh la. Masa nak ambil nombor tu tanya sekali untuk renew passport bagi PR mungkin dia akan bagi nombor yang lain sebab di kaunter disediakan byk urusan salah satu pasti utk PR passport renewal

    ReplyDelete
  3. Tahniah dan terima kasih atas info yang dikongsikan ini. Esok saya nak bawa maid ke kedutaan (first time) jadi rasa agak bimbang. Tambahan lagi maid saya tak pandai membaca dan menulis aduhai....harap En. Azrul dapat dorward cotract kerja tu kat saya, fieza2310@gmail.com. Saya tak tahu nak download kat mana. Thanks...

    ReplyDelete
  4. Thanks for ur information...Rabu depan (13 March 2013) saya akan temankan majikan saya(kerani) bawa pekerja indonesianya untuk pembaharuan passport. Sebab passport akan mati pada bulan october,tapi permit mati bulan 5.Saya kurang faham tentang insurance. adakah insurans yg dimaksidkan adalah Insurance Guerantee,FWCS...??And boleh Encik emailkan kontrak kerja tersebut pada saya? mlgan.umsb.service@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Ok for insurance you can refer to here http://www.rhb.com.my/insurance/personal_insurance/maidprotector.html
    So my my maid I bought for her plan A valid for 2 yrs. This is compulsory need to attach during passport renewal. Will email to you the contract.

    ReplyDelete
  6. Tq for the info..memanng amat berguna.
    Boleh encik tolong fwdkan borang contract pada sshekah6171@gmail.com thx lagi sekali

    ReplyDelete
  7. Salam En Azrul,

    Thank you for the helpful info. Can i please have a copy of the contract? My email is wahwos@gmail.com

    Thank you.

    ReplyDelete
  8. Please check ur mailbox. Thanks

    ReplyDelete
  9. terima kasih encik azrul atas perkongsian maklumat dan pengalaman yang sangat bermanfaat. saya juga perlu memperbaharui passport pembantu rumah saya dalam bulan depan. bolehkah encik azrul emailkan kepada saya satu salinan kontrak ke norh7882@yahoo.com.

    saya kurang faham dengan pembaharuan kontrak, apakah kegunaan dan tujuannya? sekiranya passport tidak perlu diperbaharui, adakah kontrak masih perlu diperbaharui? adakah ia diperlukan bagi tujuan memperbaharui permit di imegresen?

    terima kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  10. Kontrak perlu diperbaharui semasa memperbaharui passport pembantu rumah. Dalam erti lain ini salah satu cara pihak indonesia dapat memberi maklumat terkini pada pembantu rumah contoh dari segi gaji. Sekiranya kita sebagai majikan hanya memberi gaji RM500 atau menyuruh pembantu rumah bekerja lebih dari 1 rumah, mereka boleh report pada pihak kedutaan kerana kita tiak pengikuti kontrak yg kita tandatangan.

    Apabila saya bertanya pada pegawai kedutaan semasa interview, beliau menyuruh saya renew setiap tahun kontrak tersebut TAPI ada kawan saya semasa interview disana tidak disuruh pulak renew kontrak setiap tahun. Pegawai itu langsung tidak menyentuh perkara tu. So saya rasa tak perlu la kita setiap tahun renew kontrak. Mungkin belum diwajibkan lagi rasanya.

    Contract tidak diperlukan bagi tujuan perbaharui permit kerja di immigration.

    Insyaallah saya akan email contract esok ( Monday )



    ReplyDelete
    Replies
    1. As Salam saya plan nak renew passport maid saya esok, boleh email kan saya kontrak kerja to noreny77@yahoo.co.uk tq

      Delete
  11. Replied, thanks for the info tentang buku akaun Pn Adlina

    ReplyDelete
  12. Encik Azrul, boleh melkan salinan kontrak kerja kpd aniza.borhan@live.com.my? Terima kasih duluan...

    ReplyDelete
  13. Encik Azrul, boleh emelkan salinan kontrak kerja kepada shuqran@hotmail.com. Terima kasih atas segala maklumat dan bantuan Encik Azrul.

    ReplyDelete
  14. salam,mohon emel pada saya jugak...suraini21@gmail.com ....tq
    kalau passport akan expired may 2014, boleh renew bila ye?

    ReplyDelete
  15. Replied, check ur email. Saya renew 4 bulan sebelum. Jangan last minute plak

    ReplyDelete
  16. salam, boleh mohon emelkan salinan kontrak kerja kepada dcersdg@yahoo.com. Info nie memang berguna. Bro, boleh tanya pengalaman bab KTKLN tak ?

    ReplyDelete
  17. Berkenaan dgn KTKLN saya akan terangkan dalam email

    ReplyDelete
  18. Salam en Azrul,

    T.Q atas perkongsian maklumat ni..mmg sgt2 berguna kpd sapa2 yg 1st time nak uruskan maid ni..Bole mohon emailkn salinan kontrak kerja kpd sy d specky_assudanie@yahoo.com. tambahan pula saya akan menguruskan bagi pihak akak saya..TQ again.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila check email. Better compare kontrak saya dgn embassy takut ada additional terms yg dimasukkan. Kalau ada kontrak saya tak sah. Pakai yg baru punya jer

      Delete
    2. salam en azrul. sy sgt berminat utk mengetahui lbh lanjut cara2 perbaharui pasport pembantu rumah tu. Kl boleh minta tlg En Azrul emaikan sy borang atau apa2 yg berkenaan utk saya buat panduan. Sy mmg '0' dlm proses2 mcm ni. Terima kasih. email sy tengkumohdzainuddin@gmail.com

      Delete
  19. Tlg emailkan kontrak ke azlan.lia@gmail.com. tq

    ReplyDelete
  20. tolong email kontrak ke carine.cheah72@gmail.com.
    thks

    ReplyDelete
  21. Slm encik..blh minta tlg emailkan contract tu? Tqvm
    wajihaahalil@yahoo.com

    ReplyDelete
  22. Sebarang pertanyaan berkenaan pembaharuan passport sila email ke azrul@mvsb.com.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. En Azrul bole tolong emailkan borang contract kerja pd
      hasnizal.mustafa@gmail.com
      Trima kasih.
      # buku bank tu buku bank utk maid ke

      Delete
  23. Salam en azrul.. sy ade email bertanye tentang hal maid nk balik kg ni.bleh cek email x.n 4ward skali kontrak maid tu. Tq..

    ReplyDelete
  24. ada jalan tak bila maid balik cuti ,nak masuk balik tapi tak der KTKLN . permit dengan kita masih hisup dan maid mmg nak balik sini.

    ReplyDelete
  25. Salam En Azrul, bleh emailkan kontrak ke wanona1968@gmail.com? Tk.. Blehke saya renew passpot wpun nama majikan dlm permit kerja adalah nama hubby n dia xdpt ikut ke embassy?

    ReplyDelete
  26. Saya ingin menyampaikan kepada seluruh Tki yang bekerja di negeri orang saya ibu kumala seorang TKI DARI MALAYSIA pengen pulang ke indo tapi gak ada ongkos sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan hamil gaji suami itupun buat makan sedangkan hutang banyak, kebetulan suami saya buka-buka internet mendapatkan nomor AKI NANDA IRAWAN katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi aki karna saya pikir tidak ada salah,nya kita coba dan minta angka bocoran angka yang di berikan aki 4D ternyata betul- betul tembus 100% bagi saudarah-saudar yang ada indo maupun di luar negeri apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda hubungi AKI NANDA IRAWAN di nomor 0852-1834-6024-silahkan buktikan sendiri demi allah saya sudah membuktikan angka dari aki sekrang giliran anda membuktikan,

    ReplyDelete